Webwinkel Bol.com wil een groter aanbod van goedkopere producten op zijn platform en verlaagt daarom de verkoopcommissie. Voor producten tussen de 10 en 20 euro daalt de verkoopcommissie per 1 maart van 83 cent naar 40 cent en de commissie voor items onder de 10 euro bedraagt voortaan nog maar 20 cent, meldt Emerce.
“Hier was veel vraag naar. Deze wijziging maakt ons platform beter voor de ondernemer”, zei directeur Huub Vermeulen donderdag tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Derde partijen boeken op dit moment al meer omzet op het platform dan Bol.com zelf.
Met de komst van de Amerikaanse webgigant Amazon naar Nederland binnenkort wordt het spannend of Bol.com zijn positie als marktleider kan handhaven. Bij Amazon nemen de zogeheten ’third party sellers’ ook al ruim de helft van alle verkopen op het platform voor hun rekening. Deze verlaging van de verkoopcommissies lijkt onderdeel van een bredere strategie van Bol.com om Amazon van het lijf te houden.
Eerder maakte Bol.com al bekend grootschalig kleding te gaan verkopen in samenwerking met merken als Jack & Jones, Tommy Hilfiger, Miss Etam en Zeeman en ook internationale merken als Nike, Adidas en Levi’s. Maar volgens Bol.com zelf heeft dat niks te maken met de komst van Amazon. “Een logische stap”, zegt een woordvoerder tegen de NOS. “Al vanaf het begin breiden wij steeds het assortiment uit ten behoeve van de klant en dat staat al twintig jaar lang los van een concurrent.”
Zware kluif voor Amazon
Halverwege januari werd bekend dat Amazon de Nederlandse markt nu echt serieus gaat bewerken en méér gaat doen dan alleen boeken verkopen via Amazon.nl. Welke productcategorieën Amazon toevoegt aan zijn Nederlandse webwinkel is nog niet bekend.
Uit deze week gepresenteerd onderzoek van consultancybureau Simon-Kucher & Partners waar RetailNews over schrijft, blijkt dat Amazon nog flink z'n best zal moeten doen de harten van de Nederlandse consument te veroveren.
Bol.com is de grote favoriet onder de webwinkels. Van de ruim duizend ondervraagden geeft 47 procent aan niet zeker te weten iets bij Amazon te kopen als het bedrijf een volledige webshop in ons land zou hebben. De voornaamste reden daarvoor is dat de consument te weinig van Amazon afweet.
Daar komt nog bij dat Nederland in tegenstelling tot andere landen waar Amazon succesvol was en is al een volwassen e-commerce markt heeft, schrijft buitengewoon hoogleraar Cor Molenaar van de Rotterdam School of Management in een stuk op Twinkle. Amazon werd volgens hem marktleider in de VS, Engeland en Duitsland en nu in India door gebrek aan concurrentie. Maar Nederland heeft met Bol.com en ook Coolblue al twee grote gevestigde webwinkels en ook een hele efficiënte infrastructuur.
Nu Bol.com ook de verkoopcommissies voor goedkope producten fors omlaag doet, zal het voor Amazon nog moeilijker worden voet aan de Nederlandse grond te krijgen. Maar de Amerikanen hebben natuurlijk wel veel ervaring met het betreden van nieuwe markten en kunnen beschikken over vrijwel onuitputtelijke financiële middelen.